A D-vitaminról

14 jan 2016
cikk9 kep1

A D-vitamint szervezetünk is képes napfény hatására előállítani, de pótolható is, táplálékkiegészítőkből és élelmiszerekből. Hiánya komoly betegségekhez vezethet, de nem szabad túladagolni sem.

 

Mit okoz a D-vitamin hiánya?

A legtöbb ember nem érzékeli a D-vitamin hiányát, mert például a gyenge csontok, az izomgyengeség csak később okoz tüneteket, pl. fájó, könnyen sérülő csontokat. Nagyon súlyos esetben gyermekeknél angolkór is kialakulhat. Előfordulhat, hogy az élelmiszerekből vagy a napfényből származó D-vitamint nem képes feldolgozni a szervezet, ez a kockázat fennáll 50 éves kor felett, nagyon sötét bőr esetén, elhízott embereknél, tejallergiás és lisztérzékeny embereknél. A D-vitamin segíti a kálcium felszívódását, ezért hiánya miatt száraz bőrt, fénytelen hajat és töredezett körmöket tapasztalhatunk.

Mit okoz a túl sok D-vitamin?

A túladagolás emeli a vér kálcium-szintjét és így károsodhat a vese és a szív. Napfénnyel nem lehet túladagolást elérni, mert a szervezet nem állít elő többet, amikor az már elegendő szinten van a szervezetben.

cikk9 kep2

A napi D-vitamin bevitel

A D-vitamin valójában egy hormonszerű előanyag, amely UVB sugárzás hatására termelődik az emberi szervezetben. Táplálkozással tengeri halak (lazac, tőkehal, tonhal) révén vihető be, vagy például tojás, máj, gomba fogyasztásával. A tej is megfelelő, de a zsírszegény tej kevesebbet tartalmaz, mint a teljes tej. 50 év alatti felnőttnek naponta 360 mcg, 50 év felett már növelhető az adag, egész 480 mcg-ig. Kisbabáknál az anyatej sem tartalmaz elegendő D-vitamint, számukra 240 mcg D-vitamin szükséges, érdemes pótolni. Ha túl nagy mennyiséget kapnak, az hányingert, étvágytalanságot, erős szomjúságot és izomfájdalmakat okozhat. Kisgyermekeknél 240-360 mcg napi D-vitamin szükséges, ami már kiválóan adagolható multivitamin tablettákból. A D-vitamin szintje ellenőrizhető vértesztből, a 25-hidroxi-D tesztből. A vérben 20 nanogramm/mililiter szintnyi D-vitamin az elégséges szint.

Food sources of vitamin D

A D-vitamin és egyes betegségek

Egyes tanulmányok szerint a vér magasabb D-vitamin szintje csökkenti a vastagbélrák kockázatát. A hasnyálmirigyrák kockázatát viszont növelheti a D-vitamin, de egészséges testsúllyal és gyakori testmozgással megelőzhető a betegség. A szívbetegségek, a stroke és a szívinfarktus kockázata szintén csökkenthető elegendő D-vitaminnal. A demencia is könnyebben kialakulhat, ha alacsony a D-vitamin szint.

Szoláriumozással a D-vitaminért?

A D-vitamin szintézisért az UVB sugárzás felel, a megfelelően beállított szolárium lámpa viszont UVA sugarakat bocsát ki, elenyésző UVB sugárzással.  Tehát nem javasolt a szolárium a D-vitamin pótlásra, sőt sokszor csak a bőrrák kockázatának teszik ki magukat a szoláriumozók.