A D- és a K-vitamin fontossága gyermekkorban

2 feb 2016
cikk10 kep1

A gyermeki szervezet olyan, akár egy épülő ház. Minden egyes tégla, kötőanyag, szerkezeti elem fontos eleme a háznak, és így a gyermeki szervezetbe beépülő tápanyagok is rendkívül fontosak. Nem szabad kihagyni semmi fontosat, mert akkor nem lesz a ház masszív, időálló, és így a felnőtté válás során sem lesz gyermekünk erős és ellenálló.
A D- és a K-vitaminnak lényeges szerepe van az egészséges csontozat kialakulásában, és ezt már a gyerekeknél is érdemes figyelembe venni. Sokan tévesen gondolják, hogy a csontritkulás időskori probléma, ugyanis valójában az első 25 év meghatározó a kalcium bevitele és beépüléseszempontjából, és ebben a D- és a K-vitamin fontos partner.

 

A D-vitaminról

Az emberiség bölcsője az Egyenlítő környékére tehető, és ott rengeteg nap sütött ránk. Elődeink így magas D-vitamin szinthez voltak szokva, nem kell tehát azon csodálkozni, hogy mennyiféle betegséget okoz a D-vitamin hiánya. Alacsonyabb D-vitamin szint mellett nem tud tökéletesen működni szervezetünk.
A D-vitaminról egy korábbi bejegyzésünkben már bővebben írtunk, most csak felsorolnánk néhány lényeges pozitív hatását:
– gyermekkorban segítségével alakul ki a jó csontozat és fogazat, később segít ezt megtartani,
– csökkenti a rák-, a szív- és érrendszeri betegségek, idegrendszeri betegségek és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát,
– megelőzi a felső légúti fertőzések és az influenza kialakulását.

cikk10 kep2

 

A D-vitamint napozással nem olyan könnyű „összeszedni”, ezt egy szörfösökön végzett, hawaii kutatás is alátámasztja. 2007-ben azt állapították meg, hogy a vizsgált szörfösök többsége D-vitamin hiányos volt, pedig legalább heti 22 órát töltöttek napon, fürdőruhában.
Ezért rendkívül fontos a szervezet D-vitamin termelését segíteni vitaminkészítményekkel, táplálékkiegészítőkkel. Fontos, hogy D3-készítményt vásároljunk (pl. Herbalance Junior rágótabletta), mert a sok-sok pozitív hatás a D3 vitamin esetében bizonyított csak. A D2-vitamin nem tud teljes egészében D3 vitaminná alakulni.

A K-vitamin

Gyermekeknek a második legfontosabb vitamin a K-vitamin, amelyből többféle van: K1, K2 és K3. A K1 a zöldségekben található meg, a K2 az állait belsőségekben (jellemzően csontvelő, agy, máj) és a hosszan érlelt kemény sajtokban is (parmezán). A K3 vitamint a szervezetünk képes termelni a K1- és K2-vitaminból.

cikk10 kep3

Évekkel ezelőtt a K-vitaminnak csak a véralvadásban tulajdonítottak szerepet, ehhez a K1-vitamin is elegendő. Későbbi kutatásokban kimutatták, hogy a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, a fogazat és csontozat erősítésében, és egyes rákos betegségek gyógyításában is szerepe van a K2-vitaminnak. A K2-vitamin a D3-vitamin képződését is segíti.

Nagyon érdekes, hogy a K2-vitamin olyan fehérjéket aktivál a szervezetben, amelyek azért felelnek, hogy a kálcium a csontokba és fogakba épüljön be és ne lágy szövetekbe. Ez azt jelenti, hogy hiába fogyasztunk sok kálciumot, megfelelő K2-vitamin nélkül a kálcium nem ott rakódik le, ahol kellene.
Táplálkozással azonban nagyon nehéz bevinni a megfelelő K2-vitamin mennyiséget.